El descompte milionari de Groupon

Groupon és l’empresa de moda en aquests moments a la xarxa. La sorpresa en rebutjar, el passat mes d’octubre, una oferta de compra valorada en 3.000 milions de dòlars per part de Yahoo va quedar en una simple anèctdota quan, fa poques setmanes, Groupon va rebutjar una oferta de compra per part de Google de 6.000 milions de dòlars.

Els directius de Groupon, segurs de sí mateixos, han deixat enrera les ofertes de compra i han aprofitat la dinàmica positiva que han generat aquests intents per a convertir-se en un dels negocis més desitjats de la xarxa obrint una ronda d’ampliació de capital per valor de 950 milions de dòlars.

Però què és Groupon? A què es dedica una empresa que pot duplicar el seu valor en només tres mesos?

A diferència de moltes de les grans empreses nascudes en l’entorn digital. Groupon basa el seu model de negoci en la realitat dels productes tangibles i en el petit comerç a nivell local.

La idea és simple. Es tracta de comprar de forma col.lectiva per aconseguir millors preus. La web de Groupon ofereix als seus membres com a mínim una oferta per dia en cadascuna de les ciutats on és present. Les ofertes, per exemple, poden ser descomptes o regals a l’hora de comprar algun producte, accedir a algun servei o consumir en algun restaurant. Cada oferta necessita un grup mínim de persones disposades a comprar-la per poder activar-se. Una vegada s’ha assolit el volum de compradors necessaris l’oferta es fa efectiva i els ingressos es reparteixen entre Groupon i el negoci ofertat. Els usuaris, per la seva part, tenen accés a ofertes impossibles d’assolir d’una altra forma.

Groupon té la seva seu a la ciutat de Chicago, on va començar l’any 2008. Amb una xifra inicial de 400 membres, la seva primera oferta va ser un 2×1 en una pizzeria del mateix edifici on tenien les oficines. A data d’avui la web compta amb més de 44 milions de membres i la xifra no para d’augmentar. Actualment les seves activitats es desenvolupen a nivell local en 375 ciutats dels Estats Units i també en 35 països d’arreu del món. Segons la revista Forbes, les previsions fan pensar que Groupon serà l’empresa que assolirà de forma més ràpida en tota la història els 1.000 milions de dòlars en vendes.

La major part dels usuaris de Groupon són dones de 20 a 40 anys amb un nivell d’estudi elevat i residents a grans ciutats. Aquest perfil fa que habitualment, les propostes de la web es centrin en serveis de salut, fitness i tractaments de bellesa a nivell local i amb roba i complements a nivell nacional.

En un mercat emergent, on idees molts similars poden portar-se a terme de forma paral.lela, és normal que el mercat compti en aquests moments amb més de 500 empreses que ofereixen serveis similars a Groupon. De tots els possibles competidors, només n’hi ha un que realment pot arribar a disputar-li l’hegemonia. Es tracta de Living Social, una empresa que compta amb la participació en el seu capital d’Amazon, un gegant i autèntic expert en els negocis a través de la xarxa.

Amb la recent ronda d’ampliació de capital, Groupon aconseguirà una valoració de 6.400 milions de dòlars, superant la impressionant oferta de Google. I això fa pensar que podem estar enmig de la creació d’una segona versió de la bombolla tecnològica. Molts analistes discuteixen sobre si les xarxes socials estan sobrevalorades. Per exemple, Twitter està valorada en 3.700 milions, tot i que l’any 2010 només ha aconseguit 50 milions en ingressos.

Abans que una nova bombolla torni a esclatar, s’ha d’aprendre dels errors del passat i valorar aquelles empreses que realment generen beneficis. Groupon ha demostrat millor que ningú com el fet de pensar globalment i actuar localment pot crear un negoci milionari i, de moment, sense descomptes.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s