Sense Flash, si us plau

Al món de la tecnologia les empreses i els estàndards es creen i es destrueixen molt més ràpid que en qualsevol altre. Fa pocs dies, l’empresa nordamericana Adobe va anunciar a través del seu vicepresident, Danny Winokur, que deixava de desenvolupar la tecnologia Flash per a telèfons mòbils. Aquesta és una notícia especialment important perquè per una banda ratifica l’èxit del nou estàndard HTML5 i, per altra, acaba una guerra oberta entre Adobe i Apple que ha tingut moments especialment tensos i durant els darrers anys.

Flash és una plataforma multimèdia que permet crear i distribuir continguts d’animació, vídeo i interactius a través d’internet. Va ser tota una revolució. El 1996 les pàgines web eren absolutament hieràtiques i només estaven animades per algunes imatges en format GIF. Flash va permetre que els programadors, els dissenyadors i el usuaris, gaudissin de continguts amb un aspecte espectacular. Amb els anys, l’empresa Macromedia, que s’havia ocupat de la seva expansió mundial, va ser comprada per Adobe. Així es fa reforçar encara més la seva categoria d’estàndard del disseny interactiu amb la integració amb Illustrator o Photoshop, que són els programes preferits de la majoria de professionals del sector.

Les crítiques al sistema Flash han estat sempre les mateixes. És un sistema molt bàsic que permet grans resultats a base de consumir una gran quanitat de procés de dades (o sigui, de bateries), és un sistema poc segur i és molt inestable.

És en aquest sentit que Apple s’ha oposat des de sempre a que els seus dispositius puguin reproduir els continguts generats en Flash. Cap iPhone ni cap iPad ho ha fet. El mateix Steve Jobs tenia una batalla personal contra Adobe i aquest sistema que va arribar al seu punt culminant en una sèrie de cartes obertes creuades entre les dues empreses. El que és més curiós és que les dues empreses tenien un passat comú. Ja que el 1985, Apple va invertir en Adobe i van treballar conjuntament durant els primers anys.

Arribats a aquest punt, Adobe es dóna per vençuda en els dispositius mòbils i diu que tornarà a centrar tota la seva estratègia en convertir els seus programes en els millors a l’hora de desenvolupar continguts per al nou estandar d’internet, l’HTML5. I al mateix temps, afirmen que el Flash continuarà com a plataforma en tots els ordinadors.

De totes maneres, la reestructuració serà dura. La notícia sona a derrota. I això, sumat al comiat de 750 persones, amb un cost de 95 milions de dòlars, va fer que Adobe perdés un 8% del seu valor en borsa durant les dues sessions posteriors a l’anunci.

Steve Jobs deu estar rient des del més enllà dels Hare Krishna, als que professava simpatia des de jove, dient aquella frase que tantes vegades hem escoltat als vigilants dels museus: “sense flash, si us plau”.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s