Miyamoto i la muntanya russa de Nintendo

Shigeru Miyamoto ha anunciat que comença la seva retirada. Ho ha fet de forma suau, molt del seu estil, per tal de no causar cap terratrèmol mediàtic a través una entrevista a la revista nordamericana Wired. De totes maneres, resulta difícil que les paraules de Miyamoto, manifestant que s’apartarà de la primera línia d’acció dels grans projectes per centrar-se en activitats més petites, passin desaparcebudes a ningú.

L’actual director general de Nintendo EAD, la divisió creativa del gegant japonès de l’entreteniment digital, és probablement un dels personatges més influents de la cultura mundial de finals del segle XX i principis del XXI. Actualment té 59 anys i al llarg de la seva trajectòria professional ha creat algunes de les icones més potents de la història dels videojocs. Icones que han traspassat el món de l’entreteniment digital i s’han instaurat com a autèntics referents culturals internacionals capaços de traspassar barreres culturals, idiomàtiques i ideològiques.

Shigeru Miyamoto va començar a treballar a Nintendo com a deixeble d’un altre dels grans noms de la cultura digital, Gunpei Yokoi. El 1981, Miyamoto va aconseguir un dels seus primers grans èxits amb el joc Donkey Kong. L’aventura protagonitzada un gorila, una noia i un encara sense batejar Super Mario va ser un èxit tan potent, que van permetre a l’aleshores jove enginyer desenvolupar les seves idees amb moltíssima llibertat.

Una de les creacions més populars de Miyamoto són els jocs de la saga Super Mario Bros, que arriben fins als nostres dies amb noves edicions i versions alternatives amb xifres milionàries de vendes arreu del món. Èxit al qual s’ha de sumar tota la saga de La Llegenda de Zelda, o els jocs Starfox, F-Zero, Pikmin o Nintendogs. Però l’autèntic valor d’aquest creatiu és la seva visió del món de l’entreteniment digital. Una visió que aconsegueix crear productes familiars, per a consum massiu i intensiu per part de tot tipus de públic, que sobrepassen qualsevol barrera i que, per tant, són el bé més preuat de qualsevol empresa de les indústries culturals.

Tot i que l’anunci de la retirada ha arribat de forma molt suau, com un canvi natural de cicle, ha passat factura immediatament a Nintendo, que va baixar un 2% en la seva valoració en borsa minuts després de la publicació de l’entrevista. Els equips de comunicació de la companyia s’han afanyat a matisar les declaracions afirmant que Miyamoto es quedarà a Nintendo per molt de temps.

El que està clar és que el futur immediat no té bon aspecte pel que ha estat líder intocable del sector dels videojocs durant anys. La portàtil 3DS ha estat un fracàs econòmic en el seu llançament, ningú acaba de veure clar què serà la nova consola Wii U i, per acabar-ho d’adobar, la seva estrella diu que està cansada i que comença a retirar-se. Que tots els accionistes de Nintendo es cordin bé els cinturons i es preparin per una bona muntanya russa durant les pròximes setmanes.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s